4/26/2011

Kirahveja ja kaljaa

Ette uskokaan kuinka ihanaa tässä lähipäivinä - no okei viikkoina, tai oikeastaan kuukausina? - on ollut! Mun äiti, isäpuoli, sisko ja siskonpoika oli täällä viikon ja mä sain esitellä mun kotikaupunkia, käytiin mooonissa monissa paikoissa, tehtiin vaikka mitä ja saatiin nauttia toistemme seurasta pitkästä aikaa. Syötiin hyvissä ravintoloissa, nautittiin auringosta, shoppailtiin ja siskon kanssa päästiin pari kertaa uloskin :p Mun täytyy alkaa ahdistelemaan äitiä ja siskoa kuvista, jotta saan niitä itellekin :)

Mä nukuin viimeisen yön ennen kuin porukat lähti pois täältä siskon ja siskonpojan hotellihuoneessa ja aamulla oli aika surku olo... Silti hyvästit meni ihan hyvin, koska tiedän että pääsen kesäkuussa Suomeen. Aion siis mennä viideksi päiväksi kesäkuun alussa käymään kotona niin pääsen serkun ylioppilasjuhliin. Ihana päästä näkemään kaikki sukulaiset ja kaverit :)

Perjantaina oli sitten Apèro International meidän luokkalaisten kanssa, meidän opettajan luona (en oo vieläkään päässy yli siitä, että opettajat haluaa hengata meidän kanssa... Ollaan käyty ravintolassa syömässä, baarissa, ja nyt Patrice halus meidät sen luo, ei ihan niin kuin Suomessa :p) ja oli ihana nähdä kavereita ja syödä hyvää ruokaa hahah. Me tehtiin Jennin kanssa niinkin yksinkertaista kuin ruisleipiä tuorejuuston, lohen ja tillin kera - ja porukka tykkäs ihan mielettömästi! Vein myös Fazerin sinistä pari levyä ja opelle annoin paketin suomalaista kahvia. Mun lemppareita taisi olla meksikolaisten tekemät ruuat, namm...

Sitten lauantaina piti lähteä parille Andrean kanssa, mutta jotenkin käytiinkin kolmessa baarissa ja loppujen lopuksi tulin kotiin aamulla yhdeltätoista, heheh. Sunnuntai ja tämä päivä on mennyt pelkästään aurinkoa ottaessa... Eilen ja tänään siis ollaan oltu monta tuntia puistossa nimeltään Tête D'or hyvällä porukalla vaan makoillen ja nauttien. Huomenna nään piiitkästä aikaa Meredithin joka on tullu takasin Jenkkilästä, keskiviikkona nään pitkästä aikaa myös Kiiran ja torstaina haen au pair -lapsoseni kentältä ja sitten alkaa taas arki. Tosin viikonlopuksi luvassa koulukaverin synttärit perjantaina, lauantaina grillausta kyseisen tyttösen luona ja sunnuntaina porukalla Miribelin puistoon rannalle joten eiköhän tuo arki ala ihan pehmennetysti ;)

Nojoo siinä oli taas vähäks aikaa kuulumisia ja kaikkia kiinnostaa hahah. Mutta luulis ainakin kiinnostavan nää biisit!

Nämä biisit on soinut lähiaikoina ihan mielettömän useesti enkä kyllästy niihin koskaan. Nää tulee ehdottomasti soimaan mooonet kerrat tän kesän aikana (joka muuten nyt varmasti vietetäänkin kokonaan Lyonissa... tästä lisää myöhemmin :p):












Okei, yks vielä, kun pitäähän olla yks ranskaksikin:



Hahah, pakko vielä näyttää mun äitin Facebook-päivitys viikon takaa, se kuvaa niin hyvin tätä meininkiä täällä: "Tänään lenkillä Lotan kanssa, vastaan tuli mm. kaksi kirahvia ja me jouduttiin meneen Lotan kanssa "parille" lenkin jälkeen, kun Arto innostui juoksemaan pidemmän lenkin."




Parasta täällä on se, että lenkillä voi mennä välillä katteleen kirahveja ja juomaan kaljan.

27 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

sika hyvii piisejä!! sopii sika hyvin kesää.. :)

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Samaa mieltä, niiin kesäbiisejä :p

Anonyymi kirjoitti...

Parasta täällä on se, että lenkillä voi mennä välillä katteleen kirahveja ja juomaan kaljan.

hahahahha :D

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Hahah, no se ON parasta :D

Taru kirjoitti...

koska sulla siis loppuu työt vai teetkö ihan elokuun loppuun asti töitä?

Anonyymi kirjoitti...

siis sä vaan biletät ja otat arskaa siellä :D sanoitko joskus että lopetit sun koulunkin?

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Hmm no... joo? :D No eei, nyt vaan on hieman oltu lomafiiliksellä :p Tosin siis miksen arskaa aina ottaisi kun on tilaisuus? Juu, lopetin koska ei ole varaa jatkaa ranskan opiskelua - ainakaan siinä koulussa.

Anonyymi kirjoitti...

siellä sun olos kuulostaa kyl tosi kivalta:)

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Se ON :)

Anonyymi kirjoitti...

ooooh ihaniii piisejä!!

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Oh oui ;) <3

Lotta kirjoitti...

Taru: Unohdin sut välistä, anteeksi! Työt loppunee siinä kesä-heinäkuun vaihteessa ja aion sitten vielä asua täällä ainakin elokuuhun asti :)

Jepu kirjoitti...

bongasin blogis jostain, en muista mistä, mut nyt luin aika monta postausta ja vaikuttaa tosi kivalta:) oot ilmeisesti viihtyny au pairina? ja oot siis lukiosta lähteny viettään välivuotta?

Lotta kirjoitti...

Jepu: Kiitos! :) Joo todellakin, oon nauttinut täällä olosta ihan mielettömästi. Lukion jälkeen pidin yhden välivuoden ja olin töissä ja nyt vietän siis toista välivuotta :)

rva ruusunen kirjoitti...

Mä oon niin hurjan onnellinen sun puolesta tipu <3

Anonyymi kirjoitti...

Anni täälä moi, mulla on sua ikävä. Moi <3

Lotta kirjoitti...

rva ruusunen: Höh kiitos muru <3

Anni: On mullakin sua <3

Camilla kirjoitti...

Wooou sun olo kuulostaa tosiaan tosi mukavalta siellä! :D Lähen itekin au pairiksi kesäkuussa - eka piti tulla Ranskaan mutten löytäny oikein hyvää perhettä yms niin päädyin sitten ranskankieliseen perheeseen Belgian ranskankieliselle alueelle! =)

Piti vaan sitä kysyä, että miten sulla toi vapaa-aika on sillon kun ne lapset on siellä (eiks ne nyt ollu jotain lomalla tms)? Tai mietin vaan sitä, että kui myöhään tuut jostain bilettämästä ja häiritseekö niitä haha :D ei sillä, että haluaisin vaa bilettää siellä, lähinnä mietin että kehtaaki sitä koskaan tulla joskus aamuyöllä kotiin :o tai siis tietty pitää keskustella asiasta mut.. Hahah onpa sekavaa selitystä! Mutta halusin vaa kysästä tämmöstä asiaa ja sitä myös, että kui paljon sulla ylipäätään on niitä töitä siellä esim päivässä/viikossa? :)

Lotta kirjoitti...

Camilla: No ei ollut yhtään sekavaa! :) Ja kyllä, lapset on tällä hetkellä lomalla eivätkä ole täällä kotona ollenkaan, siksi mä en ole hirveästi itsekkään kotona hengaillut ja mennyt missä sattuu :)
Mutta niin kuin sanoit, tottakai noi on asioita, joista pitää sen oman perheen kanssa keskustella, jotta tiedetään missä mennään. Mutta mä olen viikolla aikalailla kiinni iltaisinkin lasten kanssa, joten viikonloput on aikalailla mun "omaa" vapaa-aikaa. Mulla on maailman ihanin aupair-äiti joka ymmärtää ja haluaa, että mulla on myös oma elämä :) Tietysti pitää muistaa että aupairina täällä ollaan ja jos töitä tulee niin niitä tehdään! Viikolla käyn tooodella harvoin bilettämässä, ihan vaan sen takia että herätys on todella aikaisin. Toki joskus käy niin että viikolla lähden ulos, mutta sitten saa kirota seuraavan päivän... Viikonloppuisin tulen kotiin kun haluan, tietysti ehkä hiljempaa kuin tulisin täysin omaan kotiini? ;)
Ja tuohon "työmäärään" on jotenkin hankala vastata koska koen aupair-perheeni jo niin omakseni, että vaikka hengailisin niiden kanssa, en koe sitä työkseni. Mutta periaatteessa melko vähän, koska vien lapset kouluun kahdeksan maissa ja haen ne sieltä kolmen jälkeen - tuo lasten koulussa aika on siis ns. vapaata, varsinkin nyt kun lopetin kouluni. Sitten lapset haettua on niiden kanssa läksyt ja niiden kanssa hengailua. Yleisesti ottaen aika rentoa siis! Tämän lisäksi myös siivoilen kotona.
Toivottavasti mun vastaus ei ollut liian sekava :p Mutta kun on tarpeeksi avoin ja kertoo omat ajatuksensa perheelle, pääsee kovinkin pitkälle!
Jos meet 'au pair -asiat' -tagiin, löydät mun arjesta kertoviakin postauksia, mutta tässä esimerkiksi yleisesti mun aikataulua täällä: http://meandlyon.blogspot.com/2010/11/au-pairin-arkea-ja-opiskelua.html

Camilla kirjoitti...

Hei kiitos paljon pitkästä ja hyvästä vastauksesta! =) Eikä tosiaankaan ollu sekava vastaus. Tosi kiva tietää toisten kokemuksia au pairina olosta niin voi itekin vähän ennakoida millasta tulee ja mimmosia asioita pitää ottaa puheeks ja mitä voi ihan hyvällä omallatunnolla 'vaatia' tai ei nyt vaatia mutta pyytää :D Ja luinkin noi sun postaukset noista au pair -asioista ja nekin oli tosi hyödyllisiä, joten kiitos paljon näistä :) Ootan jo innolla sitä, että pääsen lähtemään täältä tylsästä Suomesta muualle..:D

Lotta kirjoitti...

Camilla: Hyvä että oli hyötyä ja iloa :) Juu, varo vaan - saatat ihastua liikaa ja myöhemmin oot yhtä vaikeiden päätösten eessä kun mäkin; enää en tiedä mitä haluan, jäädä tänne vai palata sinne tylsään ja kylmään Suomeen (missä kuitenkin on kasa ihania ja rakkaita ihmisiä...). Mutta tosiaan, aina saa tulla kyselemään jos tulee jotain mieleen, mä oon tätä hommaa tehnyt jo 8 kuukautta joten kokemusta on kaikenlaisesta.. :)

Anonyymi kirjoitti...

Joko perhe on hakenut uutta aupparia?Siivoilet siellä siis.Hoiteletko myös ruokaostoksia?Kuka laittaa ruokaa?Lapsille kai joudut jotain laittelemaan?Eikös perheen kuuluisi kustantaa aupparin kielikurssi.Mitä kielikoulua kävit ja paljonko oli kuukausimaksu?Lyonin kielikoulut on aika kalliita.Olis kiva löytää joku edullinen ja kuitenkin hyvä,semmonen missä oppis jotain eikä vain rahasteta.Oletko löytänyt paljon suomalaisia tuttuja ja mistä?Kiitos jos viitsit vastata. t.pitviiner

Lotta kirjoitti...

Anonyymi: Toki vastailen :) Siivoilen, käyn tarvittaessa kaupassa. Keskiviikkoisin lapsilla ei ole lounasta koulussa joten se on mun homma, joskus arkenakin laitan ruokaa mutta pääasiassa perheen äiti kokkailee :) Kävin koulua Ecole Interculturelle de Francais pour Etrangers (EIFE) jota suosittelen lämmöllä, ihanat opet ja mukava tunnelma. Aupairin kuukausimaksu oli 224 euroa. Ja ei ole pakollista että perhe maksaa kielikurssin; se on jokaisen perheen oma asia mitä hoitaa/maksaa au pairille. Esimerkiksi meijän sopimuksessa lukee muistaakseni jotakin että maksetaan tarvittava määrä ranskan kursseja tai muuta vastaavaa... Joten mun au pair -perhe maksoi mulle muistaakseni neljä kuukautta ja mä maksoin itse kaksi kuukautta. Mutta koulu oli todella hyvä, opin paljon ja niiden tasot oli hyviä ja ryhmässä oli saman tasoisia oppilaita. Ja tooodella kansainvälistä meininkiä ja sitä mä rakastan! Meijän koulussa oon tutustunut pariin suomalaiseen ja pariin suomalaiseen oon tutustunut ihan netin kautta, mutta eipä täällä kai hirveästi suomalaisia ole :) Oletko siis tänne tulossa au pairiksi? :)

sphi kirjoitti...

Haleja<3 fiilistelin biisejä vasta nyt vaikka lueskelin juttua heti kun kirjottelit.
Muuten meilläkin oli "aurinkoinen" vappu (auringon laadun näkee noista mun kuvista ;D) ei tullukkaan vettä :D Uskon silti että siellä oli ihanasti kesäsempää! ;p

Lotta kirjoitti...

sphi: Haleja sinnekin <3 No hyvä ettei tullut vettä - saati räntää heheh... Joo täällä on kyllä aika mielettömä kelit lähiviikkoina <3

Camilla kirjoitti...

Joo musta tuntuu, että saatan haluta jäädä ulkomaille lopullisesti vaikka tällä hetkellä oon tulossa Suomeen lukeen pääsykokeisiin au pair-ajan jälkeen..:D Mutta ylipäätään haluan pois Suomesta viimestään opiskelujen jälkeen ;)

Ja saatanpa tulla kysymäänki vielä jotain, koska lähtöön on enää TASAN 5 viikkoa!! Apuaaaa :DD Ja katumus lähtemisestäkin ehti tulla jo tällä viikolla, mutta nyt se on vähän laimentunu mutta varmaan itken vielä monet itkut ennenkun lähen..:D

Lotta kirjoitti...

Camilla: Voin kertoo että se loppuaika odottamisessa menee NOPEAAN. Ja etukäteis-ikävä-itkukohtaukset on normaaleja ja katumuskin. Mä pidin tosi isot läksiäisbileet ja itkuksihan ne kavereiden kanssa loppujen lopuksi meni :D Ja ne kaikki "mitä järkee tässä on" -ajatukset on ihan normaaleja, mutta mä olen ollut täällä kohta jo vuoden, eikä oikeastaan tunnu vielä missään :) Ja katunut en ole kertaakaan!!